Тема: Обереги України. Ложка
Мета:
Навчальна: забезпечити:
- засвоєння учнями понять «Обереги України», знань технології оздоблення ложки-оберегу з дерева;
- формування умінь оздоблювати ложку ;
- дотримання санітарно-гігієнічних вимог, організації робочого місця, правил безпечної праці під час виконання завдань практичної роботи.
Розвивальна: сприяти розвитку пізнавальних інтересів учнів, вміння слухати та розуміти українську мову, спостережливості, уваги, пам'яті, дрібної моторики пальців рук та творчих здібностей. Розвивати здатність до наслідування наочному зразку та словесній інструкції.
Виховна: виховувати любов до рідного краю, його звичаїв та обрядів, сприяти вихованню культури праці, акуратності, терпеливості та вміння доводити роботу до кінця.
Матеріали: дерев'яна ложка, природні матеріали (календула, кукурудзяні рильця, квасоля, насіння гарбуза, лавровий лист, мак, зубці часнику, деревій), вареники із солоного тіста, інструкційна картка.
Інструменти: клей «Кристал-гель».
Обладнання: ІКТ, український рушник, сорочка-вишиванка, український віночок.
Хід заняття:
1. Організаційний момент:
- перевірка наявності учнів;
- перевірка готовності учнів до заняття.
2. Актуалізація опорних знань учнів.
- Діти, погляньте навкруги! Який гарний у нас клас! А чим він прикрашений?
(Рушником, українською сорочкою, українським віночком).
- Яким одним словом можна назвати ці всі предмети? (Оберіг).
3. Мотивація навчальної діяльності учнів.
- Тому, сьогодні і будемо говорити про Обереги України. Будемо оздоблювати дерев'яну ложку, яка буде сувеніром, яку ви зможете використати як подарунок.
4. Повідомлення теми заняття.
5. Робота над темою заняття (використання ІКТ).
5.1. Відомості про ложку: (перегляд презентації та відеоматеріалів)
5.2. Перегляд відеоматеріалів:
1. «Дерев’яна ложка за 10 хвилин»
2. «Веселі ложкарі»
3. «Гра на ложках» (виступ професійний)
5.3. Перегляд презентації «Обереги України. Ложка»
- Значення природнього матеріалу у оздобленні ложки - оберегу:
- календула - сонячна квітка;
- кукурудзяні рильця, квасоля, насіння гарбуза – достаток;
- лавровий лист – слава;
- мак – спокій;
- часник – захищає від нечистої сили;
- деревій – міцне здоров’я;
- ложка із дуба - вдача, перемога.
7.Прислів’я про ложку
· Коли мед, то й ложку.
· Ложка дьогтю зіпсує бочку меду.
- Солодкий мед, та не по дві ложки в рот.
- Він такий, що й у ложці води втопиться.
- Бачив у сні кисіль, так не було ложки; ліг спати з ложкою – не бачив киселю.
- Весною відро води - ложка болота, восени ложка води - відро болота.
- Голова як гарбуз, а розуму — ані ложки.
- Дорога ложка до обіда, а пообідавши, то й під лавку
- Є ложка, та миска порожня.
- Їла б кума, то ложки нема.
- Ложка дьогтю в бочці меду
- Ложка меду пуд зоров'я прибавляє
- Ложкою моря не вичерпаєш.
- Не вбити бика за ложку молока.
- Не штука женитися, та треба журитися: треба ложки треба миски, треба ночов і колиски.
- Один з сошкою, семеро з ложкою
- Як мед, то ще й ложкою.
- Якби міг, то в ложці води втопив би.
- Загадки про ложку
- Сама не їм, а всіх годую.
•У круглім ставку хвостата качка пірнала,
Поки всю воду не вихлюпала.
- Формування умінь та навичок учнів.
Практична робота: Оздоблення ложки - оберегу
Аналіз завдань практичної роботи:
- наклеїти засушену квітку календули на верхню частину ложки;
- наклеїти бант з кукурудзяного листа під квіткою календули;
- наклеїти два лаврових листа на нижню частину держака ложки;
- наклеїти насіння гарбуза над лавровими листами;
- наклеїти квасолю над гарбузовим насінням;
- наклеїти на бантик з кукурудзяного листа суцвіття деревію;
- наклеїти варенички, часник;
- притрусити маком на зайвий клей.
Правила безпечної праці, організації робочого місця та санітарно-гігієнічні вимоги під час виконання завдань практичної роботи.
Самостійне виконання завдань практичної роботи за інструкційними картками (див.додаток 1).
Кожен учень має інструкційну картку для виконання даної практичної роботи.
Підбиття підсумків практичної роботи:
демонстрація робіт
- Рефлексія.
- Наше заняття, діти, завершується. Ще раз пригадаймо, про який домашній оберіг ми говорили сьогодні. (Відповіді дітей).
- Про що дізнались на уроці?
- Чого навчились?
- Яку роботу виконали?
- Де можна використати набуті знання та вміння?
- З ким асоціювалася ложка?
- Що станетьс, коли ложка впаде зі столу?
- Як треба перемивати ложки?
- Чому не можна стукотіти ложкою об чашку?
- Чи можна їсти дерев'яною ложкою? Чому?
Прибирання робочого місця.
Література
- Українські народні звичаї та традиції. – Львів, 1994.
- Рибаков Б. Дpевние элементы в русском народном творчестве. — Сов. этнография, 1948, № 1, с. 90—106.
- Бopяк О., Герасимчук О. Веретено та пpяслиця у слов'янській міфологічній тpадиції. — Нар. творчість та етнографія, 1990, № 1, с. 30—36.
- Плачинда С. Київські фрески, — К.: молодь, 1982.
- Спасська Є. Глечик з хрестиком.— У зб.; Матеріали до етнології і антропології, т. 21— 22. ч. 1. Львів, 1929, с. 35—41.
- Ілюстрована енциклопедія українського народу. Звичаї. Свята. Традиції. /укл. І.І.Сметана. – 2-е вид., стер. – Харків: Книжковий Клуб «Клуб Сімейного Дозвілля», 2014. – 416 с.: іл.
Інтернет ресурси:
- http://infoprivorot.ru/ob-oberegax/ukrainskie-oberegi-svoimi-rukami.html
- http://about-ukraine.com/index.php?page=110
|